Aşırı kilo alımı bir hastalık belirtisi mi?

Aşırı kilo alımından, suyun günlük yaşamımızdaki önemine, kilo vermek için diyete başlayıp, sonrasında sağlıklı beslenmeyi yaşam tarzı haline getirmek için ihtiyacımız olan ipuçlarına kadar birçok önemli konuyu İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Beslenme Uzmanı İlker AKSOY ile konuştuk.

 

1)Aşırı kilo alımı bir hastalık belirtisi midir?

Hem evet hem de hayır aslında. Evet. Çünkü aşırı kilo alımı hormonal bir rahatsızlığın sebebi olabilir. Bunlardan tiroid, PCOS, insülin direnci, cushing, metabolik sendrom vb. hastalıklar olabileceği gibi beslenme davranış bozuklukları da bunu tetikleyebilir.

Hayır. Çünkü kilo, vücuttaki dokuların değerleri açısından önemlilik arz eder. Yani kişilerin kilosu boyuna göre fazla ya da kilolu olabilir. Ancak bu vücuttaki yağ dokusu, değerine miktarına ya da oranına göre sağlıklı ise kilolu olmak hastalık sayılmamaktadır.

2)Kimler diyetisyene başvurmalıdır?

Diyetisyenden ziyade Beslenme Uzmanı demek daha doğrudur. Çünkü beslenme doğumdan ölüme kadar devam eden bir süreçtir. Dolayısıyla sağlıklı beslenme önerilerine ve davranışlarını hayatımız boyunca sergilemek için hastalıklara yakalanmamak ya da daha zayıf atlatabilmek için beslenme uzmanına başvurulabilir. Yani kilolusu, kilosuzu, hastası, sağlıklısı, spor yapanı, yapmayanı, herkes beslenme uzmanına başvurabilir.

3)Kilo vermek için diyete başlayıp ancak sonrasında sağlıklı beslenmeyi yaşam tarzı haline getirmek için verebileceğiniz ipuçları var mıdır?

Kiloyu sağlıklı bir değere düşürüp korumak için sürekli bir farkındalık gerekir. Bu yüzden ben, harcayabildiğin kadarını ye diyorum. Yani ihtiyacın bir elma ise sadece bir elma yeter, fazlası stoklanmaktadır. Aynı zamanda buna ek olarak hayatımıza hareketi ( yürüyüşü ) koymak önemlidir.

4)Metabolizmamızı hızlandırmak için neler yapmalıyız?

Metabolizma dediğimiz şey bir vücudun ihtiyacı olan minimum enerjidir. Yani yirmi dört saat boyunca dinlenme durumundaki vücudun harcadığı enerjidir. Bu enerjiyi fiziksel aktivite, hareket ( yürüyüş ) aynı zamanda da yediklerimizle de yükseltebiliriz.

5)Suyun günlük yaşamımızdaki önemi nedir? Az su içmek zayıflamayı engelliyor,  peki fazla su içersek?

Su, vücudumuzdaki enzimlerin hücrelerin dolaşım sindirim ve boşaltım vb. sistemlerin çalışması için gerekli hayati bir besindir. Günlük ihtiyaç kişiden kişiye değişkenlik gösterir.

Röportaj: Ceylan ÇAKMAK

İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesi © 2018 All Rights Reserved